Mit tartogat a jövő a képernyőpiac számára? Milyen lehetőségek és trendek határozzák meg az irányt? Stefan Sommer, az MMD európai marketing és üzletvezetési igazgatója vázolja, hogy mi látható a horizonton.

K: Mr. Sommer, a kijelzők nagy mérete és az ívelt képernyők két aktuális téma a monitorokhoz kapcsolódóan. Az elkövetkező pár évben milyen trendeket lát és a közeljövőben milyen innovációkra számíthatunk a Philips monitoraitól?

Stefan Sommer: A digitális média platformok – számítógépek, notebookok, okostelefonok és hasonlók – egy irányba tartanak és a mobil konnektivitás is jelentős fejlődés előtt áll. Emiatt a képernyő egyre inkább egy olyan platform lesz, amely számos eszközről – mobiltelefonokról, beltéri egységekről és számítógépekről – érkező adatfolyam lejátszására szolgál; valamint az „intelligens otthon“ vezérlésének interfész szerepét is be fogja tölteni.

Ezáltal megnövekszik a B2B és B2C piacok általi igény a nagyobb, jobb minőségű, nagyobb felbontású és ragyogóbb színekkel rendelkező képernyőkre. Vegyük például a képernyőméretet: pár évvel ezelőtt a 27 hüvelyk feletti képernyők már túl nagynak számítottak. De mivel a felhasználók egyre inkább igénylik a nagyobb tér érzetét, ma már folyamatosan nő az ekkora és ennél nagyobb termékek iránti kereslet. A felbontásban is a nagyobbat keresik a felhasználók. Az elkövetkező években egyre nagyobb teret fog nyerni a 4K és a professzionális felhasználók ennél is finomabb felbontású termékek irányába fognak elmozdulni. Már a látóhatáron vannak az első 8K képernyők.

A színek területén is izgalmas fejlesztések készülődnek. A QuantumDot színtechnológiával az MMD arra törekszik, hogy teljes termékskáláján megvalósítsa az ultraszéles színtartományt (UltraWide Color), amely így minden felhasználónkhoz eljuthat. Úgy vélem, hogy a mostani 72%-ot túllépve hamarosan szabványossá válik a >85% NTSC színtartomány. A High Dynamic Range (HDR) technológia egy másik olyan innovatív funkció, amely egyre jobban el fog terjedni a képernyőknél. Szélesebbé teszi mind a szín, mind a kontraszt tartományát, így a képek mélyebbnek tűnnek, amely remek hír a videó, grafikai, és szórakoztatási alkalmazási területek számára. Még ebben az évben megjelenünk a piacon egy szórakoztatási célú terméksorozattal, melyben a HDR is megtalálható lesz.

K: Hogyan látja a virtuális valóság eszközök jövőjét? Ezek le fogják váltani a monitorokat, vagy egymás mellett fognak létezni?

Stefan Sommer: A VR már megvetette a lábát olyan szakterületeken, mint az építészet és tervezés, az orvos-, és földrajztudomány. Ami visszatartja a VR otthoni felhasználói térnyerését – ez hozza meg majd a nagy növekedést – az az érdekes tartalmak hiánya. Kérdéses a teljesítmény is: a képalkotásban minden mesterséges, vagy csupán enyhe akadozás áthághatatlan akadályt állít a széleskörű elterjedés útjába. Valószínű, hogy egy idő után a csúcsminőségű professzionális területről a technológiai leszivárog a hétköznapi felhasználókhoz.

Amint a technológia elég fejlett és elérhető árú, valamint érdekes tartalmak is vannak hozzá, vonzóvá válik a felhasználók számára és a VR el fog terjedni.  Mivel a VR alapvetően csak egy másik képernyőformátum ezért nem gondolom, hogy ki fogja szorítani a hagyományos képernyőket. A két típus párhuzamosan fog létezni, mivel teljesen eltérő célt szolgálnak. Például a közös munkavégzés továbbra is sokkal könnyebb egy képernyő előtt, mint a VR használatával!

K: Várhatóan hogyan változik majd a monitorok piaca az elkövetkező években és milyen lehetőségeket kínál ez az MMD számára?

Stefan Sommer: Úgy gondoljuk, hogy a piac több irányba fog fejlődni. Például az ívelt képernyők által elindított folyamatnak még csak az elején tartunk. Úgy véljük, hogy ez a piac fel fog gyorsulni és az elkövetkező pár évben egyre meghatározóbb szerepet fog játszani a fő irányvonalban. A képernyők egyre specializáltabbak lesznek és az egyes célcsoportok számára előnyös speciális funkciókkal rendelkeznek majd, mint például a nagy felbontású 21:9 formátum a bank és pénzügyi szektorban dolgozó szakemberek számára. Az egyre növekvő specializáció ellenére a mai csúcskategóriákból az elkövetkező pár évben a fő áramlatba átkerülő tulajdonságok csaknem professzionális minőséget fognak biztosítani a B2C szektor felhasználói számára is. A mobil konnektivitás jelentőségének növekedésével az MMD olyan megoldásokat kínál, amelyek rugalmasságot és egyben lenyűgöző képélményt biztosítanak a B2B és a B2C területek felhasználói számára egyaránt.

Az egyszerű USB dokkolás lehetővé teszi, hogy a felhasználók gyorsan csatlakoztathassák kedvenc eszközüket. Az MMD már ma is piacvezető gyártó az USB dokkolóval ellátott monitorok területén és tovább fog növekedni ebben a szegmensben. Ez a konnektivitási funkció a B2B szektorban egyre fontosabb lesz, valamint az irodákat hatékonyabbá tevő intelligens funkciókban is nagy lehetőséget látunk: Az energiatakarékossági érzékelővel ellátott Philips képernyők például érzékelik, ha valaki ül az asztalnál és automatikusan kikapcsolják a készüléket, ha az nincs használatban.

Mivel a hackerek is egyre leleményesebbek, az adatvédelem és a biztonság is egyre fontosabb szerepet játszik. A webkamerákban rejlő potenciális kockázat kiküszöbölése érdekében az MMD elsőként vitte piacra a készülékházból kiemelkedő webkamerával ellátott monitorokat. Fejlesztőlaboratóriumainkban születő hasonló innovatív terméksorozatainkkal minden piaci változásra készen állunk.

Megjegyzésünk:

A közeljövő tehet rengeteg új fejlesztést és a felhasználók számára előnyös technológiai újításokat hoz magával az MMD részéről, melyeket a Philips és az AOC márkák újdonságai hoznak majd el számunkra!