A megfázásos szezonban újra, meg újra felmerül a kérdés, hogy lehet-e edzeni betegen. Az elején le kell szögezni, hogy komoly betegségekkel is lehet, sőt kell is mozogni, egyeztetve az orvossal. Az emberi szervezet mozgásra teremtett, és a mozgásszegény életmód a betegségek melegágya. Vannak azonban periódusok, amikor azonban érdemes pihenőt tartani. A túledzés is gyengítheti az immunrendszert, így az edzés mellett sohase felejtsük el a megfelelő táplálkozást és pihenést.

Megfázás

Megfázásos tüneteknél a legegyszerűbb módja, hogy eldöntsük alkalmasak vagyunk-e az edzésre, a nyak teszt. Ha a tüneteink csak nyakon felül jelentkeznek, vagyis például orrfolyás, enyhe fejfájás, nyelőcső fájdalom, akkor alkalmasak lehetünk az edzésre. Ha a tünetek azonban a nyaki rész alatt is jelentkeznek, vagyis lázas állapotba kerülünk, érdemes lehet beiktatni pár pihenőnapot. Enyhe hőemelkedéssel még kárt nem okozunk, azonban ilyen állapotban lazábbra kell venni a tempót, és a megszokott helyett kisebb súlyokat használni, vagy rövidebb távokat kardiózni, ugyanis az intenzív edzés gyengítheti az immunrendszert, amely segíti a fertőzések terjedését.

Allergia

Az allergia szezon is a kertek alatt van, hiszen a tavasz elérkeztével az arra hajlamosaknál szinte azonnal megjelennek a bosszantó tünetek. Az igazán allergiások tudják, hogy ebben az állapotban szinte használhatatlanok. Azonban az ebben az állapotban történő mozgás akár hasznára is válhat az embernek, hiszen a kis mértékű terhelés megnyithatja a légutakat. Kivételt képez a hűvös időben, a kinti edzés, amely irritálja a nyálkahártyát és ellentétes hatást vált ki. A tünetek fokozása és az asztma serkentése úgy kerülhető el, ha fokozottan terheljük a szervezetet és alaposan bemelegítünk edzés előtt. Ha pedig elkerülhetetlen a kinti edzés, használhatunk valamilyen maszkot, amely eltakarja a légzőnyílásokat, mégis elegendő levegőt enged a légzéshez és a pollenek nagy részét és kiszűri. Viszont ha végképp nem bírunk az allergénekkel, érdemes az edzést elhalasztani.

Emésztőrendszeri zavarok

Ha versenyt futsz az idővel az illemhely elérésére, nincs értelme hatalmas terheléssel guggolnod. Ha hasmenésed van, vagy hánysz, nincs értelme az edzésnek. Több kárt okozol vele, mint hasznot. Ezek a tünetek eleve dehitratáló hatással vannak a szervezetre, egy edzéssel, még több folyadékot vesztesz, felborul az elektrolit háztartás is. Az emberek legtöbbször nem tudják ezen tünetek alapján eldönteni, hogy a probléma súlyos, vagy sem. Sok múlik azon, hogy milyen a fertőzés és mi a pontos okozója. Ha nagyon érzed a hiányát, egy nagyon könnyed edzéssel megpróbálkozhatsz. Próbálkozz jógával, amely nem teszi rosszabbá a tüneteket, de a legjobb ilyenkor a pihenést választani.

Bizonytalan vagy?

Ha betegnek érzed magad, de azért úgy érzed képes vagy az edzésre, az alábbi szempontok jelenthetnek némi kapaszkodót.

  • Nézd meg, hogy nem vagy-e lázas. Ha igen, szinte biztos, hogy valamilyen fertőzést szedtél össze. Inkább hagyd ki!
  • Csökkentsd az edzés intenzitását 50-60%-ra. Ha méred a pulzust, és az intenzív edzés alatt 200, akkor próbálj meg a 100-120-as tartományban maradni.
  • Fogyassz sok folyadékot és megfelelő tápanyagokat. Ezzel segítesz a szervezetednek a méregtelenítésben, valamint könnyebbé teszed az emésztést, amely szintén energiát von el a felépüléstől.
  • A legfontosabb talán, hogy ha már jobban érzed magad, azonnal kezd el a rutinodat! Az edzések közt tarts azonban elegendő szünetet, és hagyj ki két edzés közt egy napot.