Az energia előállítása rengeteg módon történhet. Lakossági felhasználásra, elektromos áramot erőművekben (atom, gáz, víz, szél, szén) történik. A folyamat része a hőtermelés, amely a legtöbb esetben elvész. Gondoljunk csak a gépjárművek motorja által termelt energiára, amelynek mellékterméke a hő. Ennek egy része a kipufogógázokkal távozik, más része a hűtőrendszeren keresztül a szabadba. A tudósok régóta dolgoznak azon, hogyan lehetne a hulladékhőt a legjobban hasznosítani. A legjobb példa erre az erőművek közelében felépített lakótelepek, ahol a téli fűtés és a használati melegvíz előállítása a hulladékhő felhasználásával történik. A hulladékhő ilyen módon történő felhasználása azonban rendkívül nagy veszteségekkel jár a szállítás során.

Az lenne a legjobb, ha egyáltalán nem keletkezne hulladék hő, vagy ezt a keletkezett hőt 100%-ban hasznosítani lehetne. Jó példa a nagy hatásfokú hulladékhő hasznosítására a kondenzációs gázkazán, hiszen ebben az esetben az égés során keletkező gázokból nyerjük ki a hőt. A gáz égetésekor ugyanis széndioxid és vízpára keletkezik, amely még rengeteg energiát tartalmaz. Ezt a vízpárát egy hőcserélőre vezetve kinyerhető belőle a hulladék energia nagy része.

De lássuk mivel kísérleteztek esetünkben a tudósok. A cél a hulladékhő elektromos árammá alakítása volt. Azt már régóta tudjuk, hogy bizonyos anyagok, hő hatására elektromos áramot termelnek, viszont a hatásfok miatt nem mindig érte meg a befektetés. Drága anyagokat használni 5-6%-os hatásfok növelése esetén nem mindig térül meg. Ha viszont valami olcsóbb anyaggal lehetne nagyobb hatásfokot előállítani, azt rengeteg eszközben lehetne használni. A fejlesztők egy niobium, vas, antimon, titán ötvözettel kísérleteztek, és arra jutottak, hogy extrém magas hőmérsékleten extrém magas a hatásfoka. 1100 celsius körülé hőmérsékleten 22W kimenetet tudtak előállítani, az eddigi 5-6W helyett.

Kiváló lehetőség ez az autóiparban is, ahol a kilépő kipufogógáz hőmérséklete átlagosan 500-600 celsius, de elérheti a 800-900 celsiust is. Ezzel a megoldással a villanymotorokat is lehetne hajtani, amely egy újabb lépés lenen a hibrid hajtás tökéletesítésében.

Amíg azonban az álom valósággá válik, nézzük meg, hogyan néz ki a láng egy kipufogóban.

 

 

A szerzőről

Kapcsolódó bejegyzések

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..