Miért fontos az alvás, ha sportolsz

Mindenki tudja, milyen fontos az alvás az ember életében. Az alvás mennyiségi igénye egyénenként változik, kinek többre, kinek kevesebbre van szüksége. A személyes tapasztalatom szerint érdemes az alvást monitorozni, mert össze lehet vetni a napközben történt eseményekkel. A nap közben történt dolgok, a munka, edzés, családi élet mind kihatással van az éjszakai alvás minőségére. Azoknak, akik sportolnak, kiemelten fontos a pihenés, hiszen ezen időszakok alatt regenerálódik a szervezet. Az alvás kihatással van a sportteljesítményre is. Vizsgálatok szerint a kialvatlan sportolók teljesítménye csökken, fogékonyabbá válnak a sérülésre.

Alvás

Alvás

Kipihenten azonban minden más:

Javul a reakcióidő

Az élsportolóknál ez kiemelten fontos, gondoljunk csak bele, mennyi időt nyerhet a futó, ha időben elrugaszkodik a startpisztoly elsütése után, vagy az F1-es versenyző, amikor kialszanak a piros lámpák. Egyetlen átbulizott éjszaka azonban 300%-al csökkentheti a reakció időt, a regenerálódáshoz pedig több napra van szükség. A fáradtság az alkoholfogyasztásnál is veszélyesebben hathat a reflexekre. 22 óra nem alvás után a reakcióidő olyan mértékben lassul, mintha négy sör elfogyasztása után.

Kevesebb sérülés, jobb általános egészségi állapot

Egyetemi kutatások bizonyították, hogy a hat óránál kevesebbet alvó atléták nagyobb számban sérültek meg verseny, vagy edzés során. Ennek az előző pontban említett reakcióidőhöz is köze van, hiszen a fáradt sportoló lassabban reagál, lassabban méri fel egyes helyzetek veszélyességét. A kevés alvás gyengíti az immunrendszert is, így a fáradt, keveset pihent ember fogékonyabb a különböző betegségekre is.

Hosszabb életidő, hosszabb sport pályafutás

Kísérletek és tapasztalatok bizonyítják, hogy az elegendő pihenés hosszabb életidőt biztosít, a sportolók esetében pedig hosszabbá válik az aktív profi időszak. A tudósokat sokkolta, hogy milyen szoros kapcsolat van az alvás és a teljesítmény között. A tudomány arra is képes, hogy megjósolja az alvással töltött idő alapján az egyes időszakok teljesítményét. Hát nem hihetetlen?

Nagyobb pontosság, javuló gyorsaság

Az alvás szükségszerű a test számára ahhoz, hogy hejreállítsa a biológiai, kémiai és fizika egyensúlyát. A Stanford egyetem kosárcsapatán végzett kísérletben 4 hét normális alvási periódus mellett mérték a kosárra dobások pontosságát, így felállítva egy mércét. Ezután egy 7 hetes kiterjesztett alvási periódus következett, ahol az alvásidőnél a 10 órát célozták meg. Mérték a sprintelések gyorsaságát és a dobás pontosságát is. A kiterjesztett alvási időszakok alatt, a sportolók sebessége nőtt. Szabaddobásoknál 9%-al, hárompontos dobásoknál 9,2%-al voltak pontosabbak. Hasonló eredményeket mértek más sportok esetében is mint a tenisz, úszás, súlyemelők, stb.

Kevesebb mentális hiba

Megállapítást nyert, hogy a kevés alvás negatív hatással van a motivációra, az összpontosításra, a memóriára és a tanulási képességekre. Kevés alvás esetén csökken az agy azon képesége, új tudást szilárdítson meg és fogadjon be.Az tis bebizonyították, hogy kialvatlanság esetén a döntésképesség és a kockázatvállalási képességek is negatív irányba változnak. Ezekben az esetekben fegyelmi problémák is előjöhetnek és az ítélőképesség is csökken.

Mi következik az előzőekben leírtakból?

Mindenkinek fontos az alvás. vannak különleges emberek, akiknek kevesebb is elég, sőt kevesebb alvással jobb teljesítményt nyújtanak, de ezek a ritkább esetek. Nagy általánosságban azonban meg kell állapítanunk, hogy hogy a kielégítő és rendszeres alvással növelhető a teljesítmény, a motiváció, jobb lessz a koncentráló képesség, csökken a sterssz, a sérülés és a betegségek veszélye, erősödik az immunrendszer. Gyermekkorban az alvás igénye is nagyobb, ez az életkor növekedésével csökken. Érdemes kikísérletezni, hogy mennyi az az idő amellyel kipihentté válhatunk, viszont nem alusszuk túl magunkat, valamint marad elég időnk a mindennapi életre is.