Az ülőmunka hátrányai

Már minden kétséget kizáróan bizonyították, hogy a szinte egész napot ülve töltők hatalmas egészségügyi kockázatoknak vannak kitéve. Viszont van jó hírem is. A legújabb kutatások azt is bebizonyították, hogy akár egy óra mérsékelt aktivitás már képes eltörölni az egész napos ülés negatív egészségügyi hatásait. Hát nem csodálatos? Már csak azt kell kitalálnia az ülőmunkásnak, hogy hogyan abszolválja azt az egy órát.

Ülőmunka

A kutatások alapja

A kutatásokat azért végezték el a tudósok, mivel egy 2012-es kutatás szerint, évente 5,3 millió ember halálát okozza a mozgáshiány, majd készült egy 2016-os tanulmány amelyben mérik a haladást az adott témában. A tudósok szerint az egész napos ülés, majd pihenés képpen a TV nézés az új dohányzás. Számos tanulmány mutatta ki az elmúlt években az összefüggést a mozgásszegény életmód és a civilizációs betegségek között. Kapcsolatba hozható az infarktussal, vese elégtelenségekkel, krónikus betegségekkel és a vastagbél daganattal is. Néhány tudós arra is figyelmeztetett, hogy az életciklus is rövidülhet és mentális betegségek okozója is lehet. Egy 2014-es tanulmány szerint, minden egyes üléssel töltött óra 8%-al csökkenti az edzés hatását.

Vannak azonban jobb hírek is

Az előző mondat nem biztos, hogy igaznak bizonyul. Egy azóta véghez vitt kutatás azt állítja, hogy a rendszeresen mozgó emberek ki tudják küszöbölni az ülő munka negatív hatásait. Szóval, egy óra mozgás naponta, amely egyébként a WHO ajánlatnak éppen a kétszerese, már megoldja a problémát. A 30 perc is csökkenti a hatásokat, de ha valaki igazán szeretné elkerülni a betegségeket, ajánlott tartani azt az egy órát. Ez egyébként nem jelent teljes erőbedobással végzett súlyzós edzéseket, vagy maratonra való felkészülést, hiszen a lényeg, hogy a pulzusunkat megemeljük egy magasabb tartományba egy bizonyos ideig. Ez akár sétálással, vagy egy kellemes kerékpározással is megoldható.

Kerékpározás

Mi látható még a tanulmányokban?

Azok is jobban járnak, akik hosszú ideig ülő munkát végeznek és napi kb. egy órát mozognak, mint azok, akik kevesebbet mozognak, de kevesebbet is ülnek. Vagyis nem az ülésen van a hangsúly, hanem a rendszeres testgyakorlásban. A tanulmánynak ez talán a legfontosabb megállapítása.

Na de mi a helyzet a TV nézésel?

A TV nézés még a gép előtt ülésnél is passzívabb tevékenység. Itt még az ujjunkat sem kell mozgatni, hogy gépeljünk. Az elmúlt időszakban kedves emberek azzal riogatták a népet, hogy a TV nézés akár meg is ölhet. Igen, adatok alapján aki 3 órát vagy annál több időt tölt TV nézéssel, annál nagyobb a kockázata a vastagbél daganatnak és a tüdő daganatnak. De japánban rengeteg esetről számolnak be, ahol embólia okozta a halált, amelyet szintén összefüggésbe hoznak a fent említett tevékenységgel.

Televízió

De itt is van jó hír!

Az egy óra, vagy hosszabb testmozgás ebben az esetben is segít, bár itt már egy kicsivel kisebb mértékben. Hogy mi az oka annak, hogy itt kisebb a hatása az aktívabb életmódnak, még kutatások tárgya, de nagy a valószínűsége, hogy a TV nézők még a gép előtt ülőknél is egészségtelenebbül élnek. Itt az étkezés említhető meg. Nassolás, sörözés, cukros üdítők fogyasztása. Magyarországon magas a TV nézéssel töltött idő hossza, hiszen a felnőtt és idős lakosság átlagosan 3,5 órát tölt a villogó készülékek előtt. Az is figyelemre méltó, hogy a fiatalabb korosztálynál ez az idő csökken. Ennek valószínűleg az online tartalmak fogyasztása az oka.

Mit tegyünk hát hogy megőrizzük az egészségünket ha ülő munkát végzünk?

A képlet egyszerű. Mozogjunk napi egy órát. És ha ezt a TV nézéssel töltött időből vesszük el, az eredmény még látványosabb és jótékonyabb lehet. Természetesen ezzel összefüggésben érdemes az étkezésre is odafigyelni, de ez már egy másik írás témája lesz.